Suzanneindia.reismee.nl

Loco loco in the crazy house Dalat

Zaterdag 19 november.

Gisteravond hebben we rond 18:00 de sleeperbus genomen naar dalat. Daar zijn we om half zes in de ochtend aangekomen.. jiska is vaak to big for this country en ligt met gekrulde tenen opgevouwen in de ligstoel. Met de transfer worden we vlakbij ons hotel gezet. We kunnen pas vanaf 14:00 inchecken.. het is 6:30. Gelukkig kunnen we wel even douchen en gaan vervolgens om acht uur op pad. Het scheelt dat het dan nog niet zo warm is. Eerst maar eens ontbijten. Het valt nog niet mee om een restaurantje te vinden, het zijn met name koffietentjes die we vinden of straattentjes met stokbrood en veel dierachtige producten. We huren een scooter en beginnen aan de sightseeing tour van dalat. Bestemming 1: met de kabelbAan naar een boedhistisch klooster. We hebben een citymap weten te scoren bij een ander hotel. We weten de weg snel te vinden, dan moeten we linksaf. Dat blijkt een straatje van een meter breed, stijl naar beneden.. jiska durft het wel aan en volgt de smalle kronkelige weg met ongelijk asfalt, de weg wordt nog steiler, een vrouwtje die daar staat ziet ons en adviseert ons naar links te gaan, dat is een iets betere weg maar dan niet zo steil.. ja das beter! Maar desalniettemin achten wij jiska met vlag en wimpel geslaagd voor bijzondere verrichtingen op de scooter :-). vanuit de kabelbaan hebben we mooi uitzicht over de stad. We komen aan bij het druk bezochte klooster, die volop in bedrijf is. Er zijn mooie tuinen rondom heen. We nemen de kabelbaan terug en vinden vervolgens een tentje met gewone koffie, yeah!

Op naar bestemming 2: summerpalace.. maar daar gaat iets niet goed in de navigatie en schakelen over naar bestemming 4, het oude treinstation. De trein is een half uur geleden vertrokken, de oude trein rijdt namelijk nog een klein traject van een half uur. Misschien later vandaag nog. Nu op weg naar bestemming 3: Hang Nga het crazy house. Dit huis is gebouwd vanaf 1990 door mevrouw Hang Nga. Het bouwwerk is een mix van Gaudi, lavenland vd Efteling en hobbitland. De gedachte achter het crazy house is om mensen dichter bij de natuur te brengen. Het is een drukte van jewelste en het wemelt van de toeristen. Gelukkig blijkt het huis veeeel groter dan verwacht en er zijn talloze paadjes die allerlei kanten op kronkelen door het hele huis, het is een bizar kunstwerk. De buitenkant is van grimmig, grijs, grof gesteente. Terwijl de binnenkant vol zachte, crème kleurige ronde wanden is. In een spiraalvormige trap komen we bovenin het huis, via dat huis loopt er een smal bruggetje met treden en een omheining lijkend op boomtakken of een dikke klimop plant.. dit loopbruggetje gaat behoorlijk hoog en loopt over het dak van een ander huis naar weer een ander huis. Je kan echt alle kanten op waarbij je steeds weer ergens anders uitkomt, er zijn wel zes huisjes om te bekijken. In de huisjes zijn diverse kamers met een bedstee, een groot stenen beeld van een dier en een bijzondere badkamer. Je kunt de kamers bijna allemaal door het raam bekijken, we zien gebruikte handdoeken en flesjes drinken op tafel, waardoor we het idee krijgen dat dit een in gebruik zijnd hotel is en deze kamers dus waarschijnlijk kan huren. Ons vermoeden wordt bevestigd als we uiteindelijk uitkomen bij een receptie. Wat cool! We gaan weer verder door het doolhof van het crazy house. We komen uit bij een ruimte waar je kan lezen over de historie van het crazy house, de bouwtekeningen kan vinden en ook een krantenartikel met daarin de 6 meest unieke hotels beschreven. Het crazy house staat er ook bij! We gaan toch es informeren en weer terug naar de receptie. Hoe duur zou dit zijn? Het zal wel vreselijk duur zijn denken wij. De prijzen variëren tussen 35 dollar en 135 dollar. Nou die 35 valt nog mee. We lopen weer weg om later alsnog te bedenken om toch even te vragen of ze niks vrij hebben. Wat blijkt, vandaag is er een afzegging, waardoor er precies 1 kamer vrij is, de honeymoonsuite voor 45 dollar. Morgen, overmorgen is alles vol. Het lijkt wel meant to be, a sign from above. Dit moeten we doen, mogen we toch een keer in ons leven in de honeymoonsuite, How romantic is that ;-)! We bekijken de kamer en zijn meteen verkocht. Het blijkt het huisje te zijn wat we al eerder hadden opgemerkt hadden als cool, met name omdat de badkamer vet bijzonder is. Het is een huisje met een rieten puntdak en een look a like bijennest. De douche bevindt zich als het ware in het bijennest en is dus ovaal en bekleed met mozaïek tegeltjes in bruin, groen, geel, zwart. Binnen is het plafond net als in een grot, compleet met stalactieten met rood, groen en blauw licht, de kachel ziet eruit als een boom. Het tafeltje en bank lijkt op een houten boomstam, het inieminie hobbittheesetje lijkt op een blad van een boom. De trap naar boven is gemaakt van verschillende bamboostammen in verschillende hoogtes en iedere tree lijkt net op een drum. Boven is er een schrijftafel en een bed. Overal zitten kleine driehoek raampjes. Oke, wat doen we? 45 dollar is voor Vietnamese begrippen erg duur, voor Nederlandse begrippen niet.. hmm once in a lifetime, yolo! Let's do iT!

Betekent wel dat we nog even ons eerder geboekte hostel moeten cancelen.. dit doen we tijdens de lunch waar we genieten van een ontzettend lekker salade met voor het eerst sinds tijden... avocado :-) ondertussen begint het te stortregenen en staan de straten direct blank. Gelukkig is het happy hour.

We gaan verder met onze tour van vandaag en springen weer op de scooter op weg naar het treinstation, misschien kunnen we de trein nog pakken. Helaas zijn alle kaarten daarvoor uitverkocht.. op zoek naar de volgende bestemming, de pagode. We zijn echt al aardig wegwijs met de straten en de kaart.. maar hoe hard we ons best ook doen we kunnen het niet vinden. We komen wel bij een andere tempel waar een non ons enthousiast binnen haalt en vooral wijst op de donatiebox. De vrouw komt er meteen weer aan als we weer op de scooter stappen. Ze pakt steeds onze hand vast en brabbelt van alles in het Vietnamees. Ze tikt ons beiden op de neus en wijst ook naar haar neus, zo van we hebben dezelfde neus. Ze is heel erg open in contact en vol positiviteit. Een bijzonder moment.

Maar dit was nog steeds niet de tempel die we zochten. We nemen nog wat afslagen, maar we kunnen het echt niet vinden. We geven het op, want het wordt ook koud en je kan niet alles hebben. Voor het eerst dat we iets niet vinden ;-). Als we bijna bij het hotel zijn, komt er ineens een bak regen uit de lucht en binnen 10 sec zijn we doorweekt. Toch nog net te lang doorgezocht naar die tempel. Als twee verzopen katjes druppelen we het hostel binnen. De kamer die we toch al gereserveerd hadden en dus toch al moeten betalen, kunnen we nu net zo goed gebruiken om om te kleden en een warme douche te pakken, want we zijn helemaal verkleumd. Helaas wordt de douche niet warm, dus blijft het bij omkleden. Maar goed dat we een ander hotel uiteindelijk hebben ;-) dit is de kortste check-in ever, een half uur later checken we alweer uit en hoeven we maar €1,20 te betalen! Dat scheelt weer!

Op naar het crazy house!!! Inmiddels is het donker, als we aankomen is het voor toeristen nog een half uurtje geopend! Daarna sluit de gate en zijn alleen de hotelgasten er nog. De andere gasten hebben we niet een Keer gezien. Er is ook verder niet veel te doen. Gelukkig kunnen we wel nog net regelen dat onze natte en stinkende kleding gewassen wordt. Tijd voor een nightwalk door het verlaten en uitgestorven crazy house. Het is niet verlicht, dus op de tast vinden we onze weg door dit spooky gebeuren. Eenmaal boven hebben we mooi uitzicht over de verlichte stad.. met in de verte bliksemschichten, wat het geheel al helemaal het gevoel geeft dat we in een oud, donker, onbewoond kasteel zijn, lopend over de daken, waar de heks op haar bezem rondvliegt bij maneschijn of dat we een fantasiefilm binnengelopen zijn, vol gekkigheden en waarin je allerlei bizarre wezens tegen kan komen.

In ieder geval is het echt vet cool, bizar, surrealistisch en enorm bijzonder!

Voor het avondeten moeten we helaas ons fantasiewereld verlaten en met een doodgewone taxi weer de normale wereld in naar een doodgewoon restaurant, voor doodgewoon eten. We gaan snel weer terug want we zijn kapot.. snel terug naar ons hobbithuisje, waar we nog een hobbit theetje drinken met mister Herman. We branden wierook om hopelijk de hardnekkige pislucht die vannacht onze tassen heeft omarmd te verdrijven.

Na een heerlijk warme douche in de bijenkorf stappen we ons hobbitbedje in. We slapen heerlijk tot het moment dat we geluiden ontvangen van de eerste, vroege toeristen die rondom het huisje lopen. Half 9 is deze attractie weer geopend en zijn wij dus onderdeel geworden van deze attractie en dat is echt vet grappig. We worden langzaam aan wakker op de klassieke Efteling muziek alsof we net geslapen hebben in het sprookjesbos..te leuk! De gordijnen zijn nog dicht, stiekem gluren we vanachter de gordijnen naar de toeristen die al poserend voor de foto voor onze deur staan, niet wetend wat zich achter de gordijntjes afspeelt haha. Na een douche en schone kleding kunnen de gordijnen open, wat al helemaal voor hilariteit zorgt. Mensen komen nietsvermoedend het trappetje opgelopen naar ons huisje en schrikken als ze ons zien, What else is new ;-), waarbij ze direct rechtsomkeert maken. Anderen daarentegen storen zich daar niet aan en denken dat ze gewoon naar binnen kunnen lopen om het huisje van binnen te bekijken. Of mensen die alsnog gewoon een foto maken voor onze deur en zich er niks van aantrekken, niet wetend dat ze bij thuiskomst op hun foto, extra armen, konijnenoren, crazy faces of glurende oogjes erbij op hebben. Zo kunnen we ons nog wel uuuren vermaken, maar helaas is het bijna tijd om uit te checken, nadat we aan onze hobbittafel nog even ons tegoed aan verse ananassap, koffie en een koek.

Tijd om de fantasiewereld, ons crazy house te verlaten.. we worden opgehaald door de shuttlebus die ons naar het busstation brengt, daar zullen we de bus pakken naar Saigon oftewel Ho Chi Min City.