Suzanneindia.reismee.nl

H (an) OI !!

Donderdag 27 november,

vroeg in de ochtend pakken we de trein, gewapend met een rugzak en een kop koffie trotseren wij de Nederlandse kou. Op het vliegveld blijkt dat de gate ineens veranderd is en moeten we ineens totaal aan de andere kant zijn. Wat betekent dat we onze pas ineens flink moeten versnellen om Vervolgens weer de vertraging in te zetten als blijkt dat de vlucht een uur vertraagd is. We komen goed aan in besneeuwd Moskou en na een korte nacht in een sloom Aeroflot komen we dan eindelijk aan in Hanoi! We moeten eerst nog ons visum regelen, dit lijkt voorspoedig te gaan. Eerst geef je je paspoort en formulier af, vervolgens word je opgeroepen om tegen betaling je paspoort terug te krijgen. Wij waren als een van de eerste, maar lijken nu onder aan de stapel te liggen en het vliegveld wordt steeds leger. Maar het wachten is zeer vermakelijk, omdat iedereen met foto en naam in beeld komt en omgeroepen wordt. Wij hebben de grootste schik om de uitspraak en om het herhaaldelijke woord "next" wat wordt uitgesproken als mèhh. Zo worden onze Belgische vrienden omgeroepen met L underscore S underscore, wij geloven niet dat ie echt zo heet ;). Vervolgens brengen we anderhalf uur als twee lazy's sloths door op het gezellige vliegveld met suikerkoffie en internet en veel mensen met bloemen. We merken op dat we al meteen in de chillvibe zitten. Uiteindelijk toch maar de bus gepakt naar long bien, het centrum.. vanaf daar is het nog 15 min. Lopen naar THE place to be. Dus we willen graag vervoer. Maar in tegenstelling tot wat iedereen ons doet geloven komt er niemand op ons af.. why is that? Wij stonden op het vliegveld al klaar om plakkerige bijen, opdringerige vliegen, volhoudende muggen van ons af te slaan, maar moesten bijna smeken voor vervoer. Tenslotte kleding uitgedaan, nog niemand ???? uiteindelijk 2 scooters omgekocht om ons naar de old quarter te brengen.. Jiska met haar dude voorop met verkeer mee en Suzan met haar man tegen het verkeer in, raken ze elkaar op de eerste dag al kwijt? Door kleine straatjes, rakelings langs andere weggebruikers komen ze elkaar gelukkig weer tegen. De scooterman van Suzan had grote schik om de verwarring vd straatnaam. Ipv hang vai brachten ze ons naar hang gai, what's in a name. In het vet luxe hostel (kost dan ook 2 miljoen) krijgen we welkomstdrankjes en bananen. Na ff geslapen en gedoucht te hebben was onze eerste missie eten! Voor ons vergelijkend waren onderzoek konden we niet anders dan ons onderwerpen aan vier loempia's. conclusie: absoluut beter dan de Nederlandse Vietnamese loempia's.

vervolgens zijn we gaan slenteren door de drukke straatjes. Eigenlijk zijn we al direct gewend aan de temperatuur en de drukte, wij vinden het zelfs wel meevallen. We gaan snel op in het verkeer en manoeuvreren ons soepel tussen de vele scootertjes die van alles vervoeren. Scootertjes met 1,2,3,4 of 5 personen, met mooie hello kitty helmen met een klepje, met achterop een gat voor de paardenstaart. Sommige al telefonerend met een baby op de arm. We komen uit bij het meer die precies op dat moment verlicht wordt, alsof het voor ons gedaan wordt :) via een rood verlichte brug, waar we helaas geen selfie konden maken omdat we toen thermisch uitgelicht werden, bezoeken we de tempel op het eiland. Daarna bekijken we kraampjes langs de weg met mini poppetjes van fimo klei toen er ineens 2 vrouwen een bitchfight aangaan. Suzan vindt het een ongelijke strijd en voelt medelijden met de schriele, blinde, grijze, kromlopende oude vrouw, die er wel als kittig katje op los mept, Jiska voelt echter meer compassie voor de potige, middelbare dame met wapen (lees: waaier), omdat ze het ogenschijnlijk lieve oude vrouwtje ervan verdenkt stiekem heel nasty te zijn. Afijn, strijd onbeslist. Na wederom wat geslenter aangekomen bij een barretje met tientallen plastic krukjes van 30 cm hoog waar je na 1 biertje de afdruk van het krukje in je achterwerk hebt staan. Vervolgens hebben we nog een straatbandje bewonderd in kleermakerszit, met een mini drumstel. Na nog wat gegeten te hebben op straat op een klein krukje (wij vinden alles wel wat laag bij de grond ;) zijn we uitgeputom 21:00naar bed gegaan. Good night.

Zaterdag 29 oktober
Kwart voor een moeten we onszelf uit bed slepen. Zo moe dat we nog zijn, ontbijt helaas hierdoor gemist. Dus eten we maar wat om de hoek. Waar we ijskoffie met veel suiker en thee met veel suiker krijgen, gadverdamme het glazuur springt van de tanden zo zoet ???? het vrouwtje is nogal gehaast met de bestelling opnemen. Trekt steeds de kaart mee, wij trekken hem steeds weer terug. We geven het op en laten het eten nog maar even zitten. uiteindelijk is dat ook gelukt. Gevuld en wel gaan we op pad, we gaan de old quarter verkennen en dwalen door de straatjes. Halloween is hier volop aanwezig, winkels vol met pakken, maskers en spinnen en obers die je middels een afgehakte hand hun restaurant proberen binnen te lokken. We komen uit op een grote overdekte markt en zijn ineens onderdeel van het spel Peking express. De verschillende teams rennen langs ons, ene straatje in, andere straatje weer uit achtervolgd door camera's en crew. We krijgen meer respect voor de cameramannen. We hebben de opdracht weten te achterhalen.. en voeren deze zelf ook even uit door
De Peking eend door de smalle marktstraatjes te achtervolgen. Hij heeft de volgende missie op een bordje op zijn buik geschreven. Wij vinden onze strategie wel beter.. wij spotten de zeer gewilde eend namelijk gewoon vanaf een houten bankje chillend met een watertje terwijl we de kandidaten vol zweet en dikke backpack zwoegend en vol stress voorbij zien rennen meerdere malen. Waarschijnlijk komen we een x aantal keer in beeld! Kijken dus ;) !
Op de markt zien we, helaas voor ons, levende schildpadden, varkensneus en tong, vissen, een meisje die darmen uit elkaar trekt en wast, insecten, kikkers en met als klap op de vuurpijl de gebraden hond in stukken op de bbq..
Tijd voor een biertje, we vinden een barretje en zien wat kinderen spelen met een paar schoenen. Ze doen wie het verste kan gooien. Verder spotten we een scooter met zelfgeknutselde aanhangwagen, een vuilniswagen en vrouwen met overvolle weegschaalconstructies op hun schouders.
'S Avonds bezoeken we nog de nightmarket, want we houden er zo van ;). Om daarna voldaan maar weer aan het bier te gaan. We hebben besloten om morgen naar cat ba island te gaan, het broertje van halong bay, maar minder toeristisch schijnt. Topfit zijn we nog niet, dus we duiken er weer vroeg in vanavond.

Kim

Leuk, peking express begint weer!!!
Klinkt goed allemaal suus en jis. ik lees t graag weer allemaal. X

Olaf

Gaaf verhaal! Was ff in de war met de datum. Tijdverschil een maand? ????

Janneke

Hihi ja november. Schrok ook even! Back to the future:)
Fijn jullie reisverhalen te lezen!! Echt andere wereld, kun je niks bij voorstellen totdat je bij iemand achter op een scooter zit. Veel plezier! En enjoy the food:)!! Beers Hihi

Papsie.

Leuk die andere wereld, zeker zoals je beleeft en beschrijft. Niet teveel beers drinken he! Heel veel plezier en hou ons op de hoogte van jullie avonturen. Jiska, jij ook nog de groeten en ook jij heel veel plezier.

Vanessa

Yeah, ik kan weer gaan genieten van jullie avonturen! Geniet ervan dames. Liefs

Jiska en suus

Bedankt voor jullie reacties en het lezen van ons verhaal! Altijd erg leuk reacties, dus blijf het vooral doen! En de oplettende lezer halen we dus ook zo eruit, scherp ;) het moet idd oktober zijn ????